CO2-arm aluminium, het klinkt vreemd, maar ten opzichte van nieuw (Virgin) aluminium is Cradle to Cradle aluminium een CO2-arme grondstof. Binnen een duurzame korte termijn scope is gerecycled aluminium een beperkt houdbare keuze. Duurzaamheid is een containerbegrip, die voor Cradle to Cradle aluminium een nadere uitleg behoeft.
Cradle to Cradle aluminium (gerecycled materiaal) heeft een significant lagere CO2 footprint dan Virgin materiaal en draagt bij aan de doelstellingen van een circulaire economie.
Door een eenvoudige keuze te maken tussen Virgin en Cradle to Cradle aluminium kan er voor hetzelfde verkeersbord een klimaatimpact reductie van 11,4 kg CO2-eq. per verkeersbord worden gerealiseerd. Het Circular Sign verkeersbord is door de VNVF (Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten) geclassificeerd in duurzaamheidsklasse Zilver (Level II).
Om voor Cradle to Cradle in aanmerking te komen moeten grondstoffen continu tot een nieuwe grondstof gerecycled kunnen worden. De Cradle to Cradle aluminium verkeersborden worden geproduceerd uit gerecycled post-consumer schroot. Een nadeel van Cradle to Cradle aluminium (plaat)materiaal is dat er tijdens de productie altijd 15-20% nieuw (Virgin) aluminium toegevoegd wordt. Het percentage schroot versus nieuw materiaal varieert op basis van de specificaties van de klant, waardoor de CO2 e-footprint per kwaliteit continu verschilt. Het grote voordeel van aluminium verkeersborden is dat ze bewezen lang meegaan, maar dat ze een hoge klimaatimpact hebben.
Bij Circular Sign verkeersborden spreken we van hoogwaardige recycling ( upcycling ), omdat we de hoogwaardige aluminiumlegering terugbrengen in de verkeersborden recycleketen. Nederland heeft door het ondertekenen van het grondstoffenakkoord de ambitie uitgesproken om uiterlijk in 2050 een circulaire economie te realiseren. Climate Signs wil niet wachten tot 2050 en is al in 2021 gestart met de sales van Cradle to Cradle verkeersborden. Omdat de Circular Sign verkeersborden zijn opgebouwd uit 80% gerecycled aluminium, vermengd met 20% nieuw materiaal is deze grondstof zeer beperkt houdbaar bij de internationale duurzame transitie. Binnen een beperkte transitiefase kan het Circular Sign verkeersbord een duurzaam alternatief voor de uit Virgin aluminium opgebouwde verkeersborden zijn.