De verkeersborden van Climate Signs worden niet geproduceerd uit primaire microplastics (Rubber, PVC, PS, PP, PET, LDPE, EPS, POM, Nylon6, Nylon66, HIPS, PMMA). Het door ons toegepaste materiaal wordt niet benoemd in het TNO model Material Flow Analysis-model (MFA) dat de blootstelling aan microplastics systematisch beschrijft. Het TNO model biedt concrete handvatten voor het evalueren van de effectiviteit van huidige en toekomstige maatregelen.
Aan de Climate Signs verkeersborden worden geen weekmakers, brandvertragers of andere vulstoffen toegevoegd. De enige toevoeging is een biobased kleurstof en Uv-stabilisator. Bij de kleur zwart of donkergrijs wordt zelfs helemaal geen kleurstof toegevoegd. De Uv-stabilisator zorgt ervoor dat onze producten niet verkleuren en hierdoor niet afbreken door de Uv-straling.
De EU heeft 17 mitigatiestrategieën uitgewerkt. Deze strategieën leiden tot een maximale reductie van 70% microplastics in 2050. In de “EU Strategy for Plastics in the Circular Economy” maar ook in populaire en wetenschappelijke literatuur zijn diverse mitigaties voorgesteld (uitgedrukt in MS1 t/m MS17).
- MS1 Verbod op intentionele microplastics; Climate Signs gebruikt alleen hoogwaardige grondstoffen.
- MS2 Restrictie op Single-Use Plastics; Climate Signs gebruikt alleen hoogwaardige grondstoffen die binnen de primaire keten gerecycled worden.
- MS3 Upgrade waterzuiveringssysteem; n.v.t.
- MS4 Bredere uitrol statiegeld; Climate Signs geeft voor ieder retour geleverd verkeersbord statiegeld.
- MS5 Opruimen zwerfafval in berm, park, bos; n.v.t.
- MS6 Ocean clean-up; n.v.t.
- MS7 Extractie plastic uit stortplaatsen; omdat we werken met hoogwaardige mono-stroom grondstoffen zullen de oude verkeersborden binnen de recycleketen worden gesorteerd en hoogwaardig hergebruikt. Om het recycleproces verder te ondersteunen en vereenvoudigen hebben we achterop de verkeersborden een grondstof QR-code en recyclecode aangebracht.
- MS8 Materialen / grades met een betere MPI; n.v.t. wij gebruiken hoogwaardige recyclestromen als grondstof.
- MS9 Betere verpakkingsconcepten; n.v.t.
- MS10 Verbeterde autoband (minder slijtage); n.v.t.
- MS11 Precisie-recycling technologie; wij maken gebruik van een eigen retoursysteem (zie antwoord vraag 13).
- MS12 Implementatie filter was machine; n.v.t.
- MS13 Toepassing verbeterd luchtfilter; n.v.t.
- MS14 Recuperatie landbouwfolie; n.v.t.
- MS15 Rubbercollectie langs de weg en sportveld; n.v.t.
- MS16 Afvangsysteem autoband; n.v.t.
- MS17 R-strategieën refuse & reduce;
Tijdens de ontwerpfase van de honingraat verkeersborden hebben wij optimaal gebruik gemaakt van vormgeving, en structurele basissterkte. Hierdoor hebben we het eventueel vrijkomen van microplastics tijdens het gebruik tot een absoluut minimum gereduceerd (procesontwerp voor recycling). Ondanks dat de door ons gebruikte grondstoffen niet in het milieu degraderen is het belangrijk de losse onderdelen in geval van breuk op te ruimen. Een verkeersbord van Climate Signs zal bij een frontale aanrijding wellicht breken. De breukfragmenten zullen echter nooit kleiner zijn dan 5 mm. De borden zijn dusdanig taai en slagvast dat er bij breuk geen microplastics maar grotere stukken kunststof vrijkomen.
Onderzoek naar het vrijkomen van diverse Vluchtige Organische Stoffen (geoxygeneerde VOS, gechloreerde VOS, alkanen, alkenen, mono-aromaten, acrylonitril) tijdens de verwerking van gerecycled ABS, PS, PE, PP, PVC, PA en PC in een fabriek toonde geruststellende resultaten. Er werd geconcludeerd dat er geen gezondheidsrisico's optreden bij de verwerking van PP- en PE-materialen. Voor gerecyclede kunststoffen werd de aanwezigheid van verschillende soorten ftalaten gemeten. Voor zover meetbaar, bevonden de vastgestelde waarden volgens REACH XVII zich ver boven de drempelwaarden. In bovengenoemd onderzoek werden DSC- en FTIR-testen uitgevoerd om organische sporen in Q-UV behandeld materiaal te identificeren. Er werden echter geen schadelijke sporen gevonden.
Conclusie:
Op basis van wat momenteel bekend is, wordt het effect van polyolefine afvalproducten op het milieu verminderd wanneer deze worden gerecycled. Er kunnen nauwelijks schadelijke sporen worden gemeten, en waar dit het geval is, liggen deze ver beneden de wettelijke drempelwaarden. Het vrijkomen van deze sporen in het milieu wordt verder verminderd door een toename van de verhouding tussen oppervlakte en volume in gerecyclede producten, zoals ook het geval is voor het vrijkomen van microdeeltjes in dikwandige producten. Onze producten gaan zeker 20 jaar mee en kunnen tot 9 keer opnieuw worden gerecycled. Mocht ons product niet langer worden gebruikt, dan nemen we het graag retour en kijken we samen welk nieuw leven het kan krijgen.